הליך המיתוג הוא הליך בו נוצר מותג חדש יש מאין. במסגרת הליך החברה או הארגון מחליט מהם ערכי המותג הרצויים. את הערכים השונים מכניסים לסכמה ובסוף התהליך מנסים ליצור דמות מונפשת או חזות כלשהי המכילה את כל הערכים. את ה'פנים' של החברה שואפים לקדם ולהחדיר לתודעה של הציבור או קהל היעד באמצעות פרסום, יחסי ציבור וקידום מכירות כמו הפצת מוצרי פרסום. מבצעים מיתוג כשמשיקים מוצר חדש, חברה חדשה או מיתוג מחדש כשרוצים לבצע שינוי של ממש בחברה כמו תיקון תדמית או כניסה לשוק חדש.
 

הגדרת הליך המיתוג

מיתוג הוא הגדרה של הליך ארוך טווח, מקיף, שיטתי, אסטרטגי, בר-קיימא ומתמשך. המטרה שלו היא ליצור הבדל מורגש בין מוצר אחד למשנהו. מיתוג איכותי הוא כזה המצדיק דרישה למשאבים גבוהים יותר מצידו של הלקוח. הזדהות של הלקוח עם ערכים חיוביים המושגת ללא מודעות נעזרת ומבעד ל'רעש' התקשורתי. מותג נבנה לאחר מאמץ תקשורתי ארוך ומתוכנן. ערכו של המותג נמדד על פי ערכים חשבונאים ומדדים. תשואה של רווחי הפירמה אל מעבר לתשואת הענף.
מוצרי פרסום

זהות המותג והפצתו על מוצרי פרסום

הזהות המותגית משקפת בתוכה ערכים מתוך התרבות המוכרת לנו. כשמתכוונים לחלק מוצרי פרסום של חברה מסוימת או מוצר כלשהו, חשוב לברר מהו הייצוג החזותי שמעוניינים לקדם. סמל החברה, סלוגן, דמות, או כל דבר אחר. זהות המותג מורכבת מלוגו, שם, עיצוב, חברה מייצרת, סיסמא, אריזות, ביצועים ועוד. ניתן לבנות מותג סביב כל גוף שהוא. במידה ורוצים ליצור האנשה ולהקביל את המותג לאדם, הזהות המותגית תכלול את ערכיו, התנהגותו, אופיו, וסממנים נוספים חיצוניים שעוסקים בלבוש וההופעה של הדמות.
 

מבנה של מותג מצליח

כשבונים מותג בצורה נכונה, קל יותר לקדם אותו על גבי מוצרי פרסום למיניהם. קבלת ההחלטות באשר לאופי המותג, הוא הבסיס למערכת היחסית שבין המותג לקהל שלו. ישנם ארבע אסטרטגיות לבניית מותג:
  • בית ממותג. ברמה זו ישנה זהות מלאה בין החברה והמוצרים שלה.
  • תת-מותגים. מותגים הנבנים על פני מותג העל ומוסיפים לו נופך.
  • הקרנה. מותגים עצמיים הנהנים מערכו של המותג הראשי.
  • בית מותגים. חברה המשווקת מספר מותגים שאינם קשורים זה לזה.
 
ניתן להיעזר במהלכים לחיזוק המותג וליצירת בידול. מוצרי פרסום הם אחת הדרכים לעשות זאת.
 

מיתוג מחדש

עבודת מיתוג מחדש נועדה כדי לשנות את המותג ואת הערכים שהוא מקרין על מנת לשנות את פניה של החברה. מהלך זה נפוץ במקרים בהם החברה פונה לשוק חדש, מנסה לרענן את מסריה או משיקה קו שלם חדש של מוצרים. אחד הדברים שנעשים על מנת ליצור תדמית מחדש הוא לחלק מוצרי פרסום
 
< לעמוד הקודם