מוצרי פרסום הם אחד המרכיבים של יוזמה תקשורתית מתוכננת ומוגדרת. המטרה היא להעביר מסר אחד או מסרים קצרים עבור קהל מוגדר. אמצעי התקשורת המסחריים הם הערוצים היוקרתיים ביותר אך ניתן להגיע לרמת מעורבות גבוהה יותר במידה ועושים שימוש במוצרי פרסום איכותיים אותם המשתמש או הרוכש הפוטנציאלי יגדיר כבעלי ערך. מטרות הפרסום והשימוש במוצרי פרסום הם יידוע, אזכור, שכנוע, תיעול, הנעה לפעולה ועוד. הפרסום שואף להבליט את המטרה שלו על פני נושאים אחרים ושואף להשפיע על דעותיהם של קהל גדול ואיכותי ככול האפשר.
 

הפרסום כענף בכלכלה

הפרסום הוא ענף בעל מטרות כלכליות גרידא. אמצעי זה מצטרף לתמהיל שלם המהווה חלק מהתקשורת השיווקית כמו גם שיווק ישיר, מכירה אישית, שיווק יחסי ציבור וקידום מכירות כגון הפצת מוצרי פרסום. המאפיינים העיקריים של הפרסום הינם קניית שטח פרסומי בעיתונים, שילוט חוצות, טלוויזיה, רדיו, קולנוע, אינטרנט, וקידום מכירות כמו הפצת מוצרי פרסום. העקרונות המאפיינים של הפרסום הם:
1.      תשלום עבור שטח מסוים באחד מאמצעי התקשורת.
2.      יכולת בקרה ושליטה על אופי הפניה וצורתה.
3.      כוללת אמינות מסוימת.
4.      הגעה לקהל רחב ולא פניה אישית וממוקדת.
5.      נחשבת כיוקרתית ביחסית לכלי שיווק אחרים.
 
גם כשלא מדברים על מוצרי פרסום, אפשר להגיד שישנם סוגים שונים של העברת מסרים בפרסומת. לכל אחד יתרונות וכל אחד מהם מתאים לסוג שונה של מוצר או שירות. הסוג הראשון הוא פרסום רציונאלי שמיועד להציג עובדות ולדבר אל ההיגיון. הפרסום בצורה זו מנסה לבצע מניפולציה על הקהל באמצעים שונים. עיקר הפניה הוא משיכת תשומת לב וחזרה על המסר.
 

מוצרי פרסום בהתאמה לקהל

האמצעים השונים המשמשים את החברות ואת משרדי הפרסום, נבחרים בהתאם לאופי הלקוח הפוטנציאלי של המוצר או השירות. השאיפה היא להתאים את המסר והפניה עד כמה שניתן ומתאפשר על ידי תקציב הפרסום. את האמצעים הנדרשים על מנת להגיע לקהל היעד יש לחלק גם כן לשני סוגים שונים. האמצעים מסורתיים המתאימים להגיע להמונים. ואילו לעומתם ישנם אמצעים חלופיים שמיועדים לפנייה אישית וחלקם אפילו שנויים במחלוקת. הביקורת כלפי הגישה הזו היא שהשימוש בהם שנוי במחלוקת. בין אמצעי הפרסום המסורתיים מוצאים את הרדיו, הטלוויזיה, עיתונות, קולנוע, אינטרנט, שילוט חוצות, תחבורה ציבורית ופרסום בטלפונים סלולאריים. אמצעי פרסום חלופיים (אלטרנטיביים) מכונים 'Below the Line' ומשמשים להעלאת מודעות ולקידום מכירות. הטכניקות הן: פליירים, גלויות, קטלוגים, פרסום דיגיטאלי ושיווק ויראלי.
 

מדידת האפקטיביות של הפרסום

באמצעי מדיה מסורתיים, ניתן לבחון בצורה מסוימת את הצלחת הקמפיין באמצעות מדידת אחוזי צפייה, האזנה או קריאה. לעומת זאת, כשמדובר בתקשורת אלטרנטיבית, לא ניתן למדוד קידום מכירות של חלוקת מוצרי פרסום. פערי מדידה שונים בעייתיים להשוואה מבחינת חשיפה לקהל, זכירות, מודעות ועוד. 
 
< לעמוד הקודם