מותג הוא מונח הלקוח מתחום השיווק. כל חברה, מותג או מוצר מסוים שואפים ליצור לעצמם תדמית טובה יותר ולמכור את המוצרים או השירותים שלהם. טכניקות פרסום ושיווק כמו למשל קידום מכירות באמצעות מוצרי פרסום, הם חלק מתהליך מיתוג אפקטיבי. ניתן להגדיר מיתוג באמצעות סך העמדות, התפיסות והרגשות הקיימות בקשר לצרכנים אודות ארגון, אובייקט או רעיון מסוים. כל אלה מכונים לעיתים 'נכסי המותג' והם מהווים 'ישות' מיוחדת. לעיתים משתמשים בהאנשה של תכונות ומאפיינים אלה ויוצרים דמות וירטואלית מונפשת אותה מקדמים על גבי מוצרי פרסום שונים.
 

על המטרות השיווקיות

מטרתו של המשווק היא לחזק את דעת הקהל בנוגע לערכיו. הליך מיתוג טוב נועד על מנת ליצור עבור הלקוח תמורה טובה יותר לכסף שלו. עם זאת, ייתכן שצרכנים יחוו דווקא חוות דעת שליליות על המותג. המוצר או השירות יכולים להיות לא אהודים, קישור המותג עם רעיון שמתנגד עם עקרון מסוים, וכדומה. במקרים כאלה, ניתן להיעזר בקידום מכירות מסוג חלוקת מוצרי פרסום על מנת לנסות ולשפר או לתקן את התדמית של המותג. כישלון של הליך המיתוג עשוי להשפיע רבות על הגוף שמאחוריו.
 

זהות מותגית מהי?

עד עידן הטלוויזיה, אפשר היה להתייחס לזהות של המותג רק באמצעות הסממנים הוויזואליים החיצוניים שלה. כל תאגיד, גוף או מותג, היה מוכר באמצעות הסלוגן שלו, לוגו או אייקון, צבע מסוים או דמות כלשהי. היום, קל הרבה יותר לבצע קידום מכירות לכל מותג באמצעות הפצת מוצרי פרסום שונים. על העטים, החולצות, הכובעים, התיקים או השרוכים ניתן להדפיס את הייצוג הוויזואלי של החברה. היום, בעידן האינטרנט והטלוויזיה הרב ערוצית, ניתן ליצור מיתוג איכותי ורחב בהתאמה גדולה יותר לקהל הפוטנציאלי.
 

ההיסטוריה של המותג

מאז ומתמיד היו קיימים בעולם מותגים. המותג היה יכול להיות חותמת של בית המלוכה, פניו של אמן או עשיר. היו מותגים חזקים מאוד שהצליחו יפה גם מבלי להיעזר בקידום מכירות בצורת מוצרי פרסום. היום, הליך המיתוג נפוץ מאוד וקשה יותר ויותר לבלוט על פני היתר. חברות רבות מבצעות מסעות פרסום וקמפיינים בשילוב חלוקת מוצרי פרסום על מנת להתחזק. חותמות של בעלי מקצוע הם דוגמא למותג עתיק יומין. בתקופות מסוימות בהיסטוריה האנושית, כמו בתקופה הפיאודלית, המוצרים השונים יוצרו במשק הבית ושם היוצר נותר לא ידוע.
 

מוצרי הפרסום הראשונים

במאה ה – 19, החל תהליך התיעוש, שהפחית מאוד את השימוש הביתי והעלה את זה ההמוני. היצרנים החלו להשתמש בכיתוב ובעיטורים על מנת לשכנע את היצרנים לרכוש את המוצרים. זהו ראשיתו של הליכי המיתוג והפרסום. קידום מכירות נעשה באמצעות חלוקת דוגמאות שימוש וערכות היכרות. המותג היה אמצעי הזיהוי של הצרכנים לגבי טיבו של המוצר. ה'סמליל' היה הזיהוי למוצר מסוג מסוים לגביו הייתה המלצה. קל יותר למתג היום באמצעות מוצרי פרסום. 
 
< לעמוד הקודם