שיווק מוגדר כפעילות עסקית וחברתית ענפה ומתוכננת. תאגידים וחברות גדולות משתמשות בשיווק על מנת לקדם את המכירות של השירותים והמוצרים השונים שלהן, אך גם בעלי מקצוע פרטיים כמו סוכן ביטוח או רופא שיניים משתמשים במוצרי קידום מכירות. לפי הגדרה רחבה יותר, לקידום הפעילות העסקית עשויה להיות משמעות כלכלית רחבה. כל מהלך פרסומי ותקשורתי הוא חלק ממאמצי השיווק. ישנן טכניקות רבות לשיווק, כמו פרסום בטלוויזיה, הפעלת יחסי ציבור וחיזוק הקשר עם לקוחות באמצעות מתן מוצרי פרסום.
 

פעילות שיווקית

פעילות שיווקית מסוגלת לזהות לקוחות פוטנציאליים ולהתאים להם את המסרים ואת סוג הפניה. זיהוי תת הקבוצה של קהל היעד, הבנת הצרכים שלהם והרצונות, ומציאת הדרך הטובה ביותר לענות על הרצונות או אפילו שינוי שלהם, זוהי יצירת ביקוש. משלוח מתנות לעובדים או מתנה לחג של מוצרי פרסום הם טכניקת קידום מכירות שנועדו לחזק את המסרים השיווקיים.
 
השיווק התפתח כתחום עיסוק עצמאי במהלכה של המאה 20. בתחילה, הענף התמקד בתחומי  המסחר והתעשייה, אך בהמשך גופים נוספים השתמשו בשיווק כמו בפוליטיקה, מדינאות, קידום אישי ועוד. תחום השיווק משתמש בכלים מדיספלינות לימוד שונות ומגוונות. השיווק כולל מספר דרכים על מנת להעביר את המספרים לקהל היעד:
  • תקשורת שיווקית:
התקשורת השיווקית היא תומכת בפן המכירתי ומסייעת להשיג את מטרות העל של הארגון. התקשורת השיווקית משתמשת בכלל אמצעי התקשורת על מנת להעביר את המסרים. שילוט על גבי אוטובוסים, שילוט חוצות, ביגוד ממותג, או מחזיקי מפתחות עם לוגו החברה. אלה מוגדרים כקידום מכירות בצורת הפצה של מוצרי פרסום. במקרים בהם יש צורך לבצע חיבור בין מוצר חדש לקהל, המשווקים בוחרים ליצור תערוכות והפקת אירועים.
  • פרסום:
הפרסום הוא אמצעי המייצר דיאלוג עם קהל היעד הנבחר באמצעות אמצעי התקשורת ההמונית. הפרסום כתהליך תקשורת מתוכנן ומוגדר מיועד להעביר מספר מסרים מצומצם או מסר בודד לקהל רחב באמצעות ערוצי התקשורת. המטרות העיקריות של הפרסום הן יידוע, שכנוע, אזכור, חיזוק עמדות והנעה לפעולה.
  • יחסי ציבור:
יחסי הציבור משתמשים בעיתונות על מנת להשפיע על קהל מסוים. הפרסומים השונים כוללים מתן מידע חדש על המותג או פן כלשהו. יחסי ציבור אינם כוללים רכישת חלל פרסומי. ולכן נתפסים כאמינים יותר בפני הלקוח הפוטנציאלי. בדומה לקידום מכירות באמצעות מוצרי פרסום, גם ביחסי ציבור משתמשים על מנת ליצור תדמית או לשפר אותה.
  • קידום מכירות:
קידום מכירות הוא תהליך משלים עבור פעולות כמו פרסום יחסי ציבור. אלו פעולות המתבצעות מתחת לקו התקשורת המוכר. מטרתם של המהלכים היא להגביר נקודתית או עונתית מכירות. כיום משתמשים בקידום מכירות באופן שוטף על מנת לחזק מותג מסוים או להגביר את המודעות לשירות או למוצר כלשהו בקידום מכירות נפוץ לחלק מוצרי פרסום ללקוחות. 
 
< לעמוד הקודם